Frågor och svar

Här kan du få svar på några av de vanligaste frågorna om att bli Barnsupporter - månadsgivare.

Vad är en Barnsupporter?

Som Barnsupporter skänker du varje månad en valfri summa till Barncancerfonden. Det sker via autogiro.   

Varför autogiro? 

Det är enklare för både dig och oss eftersom det mesta sker automatiskt. Mer pengar går till forskningen eftersom vi kan minska de administrativa kostnaderna. Ett regelbundet givande ger oss  möjlighet att planera på längre sikt och bevilja långsiktig forskning.

Hur blir jag Barnsupporter? 

Du blir enkelt Barnsupporter här på webben. Du anger vilken summa du vill skänka varje månad. För att vi ska få lov att göra dragningar via autogiro behöver du skriva under ett medgivande med dina personuppgifter, ditt bankkontonummer samt ditt månadsbelopp.

Medgivandet för autogiro kan antingen ske digitalt via BankId eller manuellt via en blankett som vi skickar hem till dig.

Autogiromedgivande via BankId:

När du fyller i uppgifterna som Barnsupporter väljer du alternativet ”Autogiro, BankId”. Då får du direkt signera ditt medgivande digitalt och din månadsgåva kommer att börja dras i slutet av månaden.

Autogiromedgivande via pappersblankett:

Har du inte BankId väljer du alternativet ”Autogiro, Blankett”. Då skickar vi hem en pappersblankett till dig via posten. Du skriver under medgivandet och returnerar det enkelt i svarskuvertet.

När dras pengarna? 

Pengarna dras den 28:e varje månad. Om den 28:e infaller en helgdag dras pengarna närmast föregående bankdag. Via kontoutdraget från din bank ser du beloppet som dragits.

Kan jag ändra beloppet? 

Ja, du kan när som helst ändra belopp. För att vi ska hinna ändra belopp i god tid innan dragningen kontakt oss senast fem dagar innan kommande dragning.

Hur säger jag upp månadsgivandet?

Du kan avsluta ditt månadsgivande när du vill. Kontakta oss senast fem dagar innan planerad dragning.

Hur stoppar jag tillfälligt en betalning? 

Kontakta oss senast fem dagar innan planerad dragning så hjälper vi dig.

Ändring eller byte av bank/kontonummer vid autogiro? 

Antingen kan du kontakta din bank, då de ansvarar för överföring av alla dina aktiva autogiro. Alternativet är att du kontaktar oss så avslutar vi ditt nuvarande autogiro och lägger upp ett nytt enligt önskemål.

Kontakt

Behöver du hjälp med något ovan eller har fler frågor kontakta oss på telefonnummer 020-90 20 90 eller mejl info@barncancerfonden.se.