Ahlsells målsättning är att vara branschledande inom hållbarhet. Nu har företaget använt sin inköpsorganisation för att ta fram en ny produkt till Barncancerfonden. På så sätt tar Ahlsell med sig kärnverksamheten in i CSR-samarbetet.

De flesta företag som samarbetar med Barncancerfonden brukar göra en kampanj eller insamling, där pengarna går till kampen mot barncancer. Upplägget med Ahlsell är annorlunda.

Ansvarsfulla inköp

Ahlsell är distributör inom installationsområdet och säljer produkter inom bland annat VS, el, verktyg, maskiner, kyl och bygg. Företaget, som har del av sina inköp i Kina, lägger stort fokus på ansvarsfulla inköp. Under 2016 och 2017 har Ahlsell använt sina organisation och upparbetade processer för att ta fram 150 000 LED-reflexer till Barncancerfonden.

– Vi har arbetat mycket med att hitta leverantörer i Kina som håller måttet både etiskt och säkerhetsmässigt. Då produkten ska användas av barn är kraven väldigt hårda, säger Magnus Nordstrand, inköpsdirektör på Ahlsell.

Livsviktig LED-reflex

LED-reflexen har Barncancerfondens logotyp och börjades säljas under 2017. Ahlsell har som mål att vara branschledande inom hållbarhet och arbetar bland annat med en tydlig uppförandekod och väldefinierade system för bedömningar av leverantörer. Deras bidrag till Barncancerfonden är att de tagit fram och kvalitetssäkrat reflexen till kraftigt subventionerat pris. Pengarna från försäljningen av reflexerna går direkt till Barncancerfonden.

– Vi hoppas såklart att LED-reflexerna blir en storsäljare så att Barncancerfonden kan överträffa sina insamlingsmål, säger Magnus Nordstrand.

Han menar att CSR-samarbetet mellan Barncancerfonden och Ahlsell gynnar båda parter.

– Vi använder vår organisation och kunskaper för att bidra till Barncancerfonden. Samtidigt får vi möjlighet att sprida information om vårt hållbarhetsarbete och sociala ansvarstagande i vårt inköpsarbete, vilket i sin tur kan leda till fler och mer nöjda kunder.

Ahlsell:

Det här vinner vi på samarbetet

  • Samarbetet gör att Ahlsell kan bidra till forskning för att förebygga och bota barncancer.
  • Genom samarbetet medverkar Ahlsell till att ta fram en hållbar och säker produkt som ökar säkerheten i trafiken.
  • Barncancerfondens förtroende är en utmärkt referens, som kan användas för att marknadsföra Ahlsells ansvarsfulla inköpsarbete till andra kunder.

Att Ahlsell tar fram en produkt just för Barncancerfonden är inget tillfällighet. Parterna har tidigare haft andra typer av samarbeten. Bland annat har Ahlsell, istället för julklappar till sina anställda, skänkt julgåvor i form av bidrag till Barncancerfonden. Företaget har också i tätt samarbete med en leverantör och ett antal kunder utvecklat ett nytt sortiment av mer hållbara markeringssprayer för byggen. I samband med lanseringsperioden av denna produkt kommer fem kronor för varje såld enhet att oavkortat gå till Barncancerfonden. Enligt Magnus Nordstrand är sprayen helt unik på marknaden.

– Denna spray går verkligen i linje med vårt mål att bli ledande på hållbarhetsområdet. Det är roligt att vi genom försäljningen kan bidra till Barncancerfonden, säger Magnus Nordstrand.

Han menar att Ahlsell är väldigt nöjda med att fördjupa CSR-samarbetet med Barncancerfonden.

– Vi ville satsa allt vårt engagemang i en kanal, och inte sprida ut det på flera olika partners. För oss är det viktigt med kontinuitet. Barncancerfonden gör en otroligt viktig insats i sitt arbete med att stödja cancerforskning och det värderar vi högt, säger Magnus Nordstrand.

Vill du utforska vad ett samarbete skulle ge ditt företag?

Välkommen att höra av dig till mig!

Elinor Westerberg

Elinor Westerberg

Gruppchef Företag